Am ramas dator din ianuarie, de la analiza comertului online in Romania lui 2009, cu previziunile mele pentru 2010 in comertul online local. Voi discuta numai de zona IT&C pentru ca este cea mai concurentiala si mai dezvoltata si, mai ales, o cunosc cel mai bine.
Pentru documentare, am folosit Alega si Google, intrucat eMag, liderul de piata, nu este prezent in trafic.ro si am observat ca si MarketOnline a disparut de 2-3 zile (ma intreb de ce).
Pentru cei care spun ca Alexa nu e precis, va spun ca la volume medii si mari de trafic, precum am cei analizati, e foarte precis, am comparat ani de zile graficele Alexa cu cele din trafic.ro, Google Analytics si erau exact aceleasi curbe si tendinte, diferentele de valori fiind de maxim 5%.
Am luat in analiza: eMag, PcGarage, Marketonline, Cel.ro si Evomag.
1. Traficul pe site: eMag se mentine constant la x10 (adica de 10 ori) mai mult decat urmatorii clasati, ceea ce e enorm. Motivele sunt multe: brand, SEO, investitii in marketing si in servicii (transport gratuit oriunde in tara, returnare in 30 de zile), showroom-uri, promotii excelente (cand fac o promotie, preturile sunt de obicei 5-10% mai mici decat preturile concurentei), stoc, ProfitShare, etc. PcGarage se mentine (si chiar urca un pic) – dupa ce a intrat in 2010 la egalitate cu MarketOnline, acum il depaseste binisor de luni pana vineri si sunt la egalitate in weekend (as spune ca opresc robinetul de marketing in weekend cumva, ceea ce e logic). Si asta desi MarketOnline a inceput sa reia diverse actiuni de marketing pe care le abandonase (e drept, o fac stangaci dar o fac, daca insista o sa invete sa o faca din ce in ce mai bine) si are in ultimele 3 luni preturi foarte bune in general (mai putin la promotii). Surprinzatoare este scaderea Cel.ro, care aproape a fost ajuns din urma de Evomag.
2. Bounce rate: si aici eMag sta cel mai bine, cu un bouce in jur de 20-25% si foarte constant, la egalitate cu PcGarage. Trebuie sa apreciez ca, dupa plecarea lui Gabi Vasile de la PcGarage, acest magazin s-a mentinut excelent pe piata, desi eu ma asteptam sa aiba ”succesul” celorlalte magazine din Fit Distribution (PcFun, 24pc, ShopIT). Probabil echipa veche a fost lasata sa isi faca treaba asa cum a invatat-o antreprenorul Gabi si nu a fost ”mixata” cu restul grupului. Cel.ro sta pe la un ingrijorator 45-50%, iar MarketOnline si Evomag sar de 50%, uneori au ajuns si la 60%, ceea ce este teribil de prost. Ar trebui cautate problemele de usability (user experience) din site sau sursele de marketing ineficient.
3. Sursele de trafic: Cel.ro si MarketOnline au cel mai mare procent de trafic din motoarele de cautare, amandoua fiind cunoscute ca magazine cu o excelenta optimizare / SEO (pe cea de la MarketOnline am facut-o personal, deci pot sa confirm) atat on-site cat si off-site (link building) in anii trecuti. E drept, amandoua scad constant si pe latura asta. Evomag si PcGarage sunt deasemenea cunoscute si se confirma si in grafic faptul ca nu isi iau majoritatea traficului din Google, nefiind optimizate foarte bine, iar eMag, desi optimizat excelent, are foarte mult trafic direct din cauza numelui, de aici procentul mic de trafic care-i vine din motoare de cautare desi, daca il transformam in valori nominale, egaleaza sau depaseste traficul adus de Google tuturor celorlalti concurenti analizati.
4. Cifre de afaceri declarate pentru 2009: eMag – 64 milioane EURO (cu 10% sub 2008, dar partea de online efectiva a crescut, scaderea fiind de la vanzarile corporate care au scazut cu peste 50% si cred ca vor fi mutate sau au fost deja mutate pe la Asesoft); Pc Garage nu comunica nimic, extrem de ciudat pentru un Marius Ghenea foarte activ pe PR, dar eu l-as situa intre 10 si 15 milioane EURO, MarketOnline nu zice nimic si asta nu ma mira, dar va spun eu cat au vandut in 2009, cam 6-7 milioane EURO, Cel.ro anunta 9,4 milioane EURO si Evomag in jur de 6 milioane.
Previziunile pentru 2010? Nimic spectaculos!
Cu sau fara criza, eMag va ramane lider de piata si va domina maxim piata, cu peste 60% din vanzari, ceea ce nu e chiar bine pentru concurenta, mai ales daca ne gandim ca apartine Asesoft, probabil cel mai mare importator de IT din Romania in acest moment, ceea ce le da o forta fantastica asupra pietei si concurentei, care poate fi folosita (nu spun ca fac asta, doar ca o pot face) pentru obtinerea de profituri mari, in defavoarea consumatorilor.
PcGarage are toate sansele sa se detaseze in locul 2 recunoscut, mai ales ca multi concurenti au murit intre timp pe segmentul lui si vad au au inceput si ei sa vireze usor dinspre componente si gaming spre laptopuri si comunicatii. In plus au cea mai buna comunitate dintre toate magazinele: MyGarage.
MarketOnline va scadea in continuare, atat timp cat nu vor corecta cele 3 mari probleme pe care le au: serviciile slabe oferite clientilor (mai ales bataia de joc pe teme de service cand se schimba firma), lipsa oamenilor de marketing online, lipsa unor promotii dedicate si sustinute de stocuri. Si cat timp RHS va sta ascuns in spate si nu va recunoste detinerea MarketOnline (care intr-un mix inteligent de marketing si servicii ar putea schimba total spre bine imaginea magane onnului, cum a facut eMag cu Asesoft).
Cel.ro se va vinde sau va inchide, care vine prima.
Evomag va continua sa fie un magazin cu preturi bune, oameni dedicati si un antreprenor cu viitor, Mihai, care creste constant in pofida lipsei de resurse financiare (comparat cu ceilalti concurenti).
Noi jucatori care sa intre in top? Putin probabil.
Later edit: imi cer scuze ca nu am spus nimic despre Sigmanet, la urmatoarea analiza promit ca ma “revansez’! 🙂
Foarte interesante date. Pacat ca, per total, vestile pe care le aflam despre segmentul acesta de piata nu sunt deloc imbucuratoare: jucatori care ies din piata, altii care au o prezenta din ce in ce mai timida, si prea putine “new entries”… Astept cu interes vremurile cand lucrurile se vor redresa in acest domeniu.
Felicitari pentru articol – l-am citit cu placere.
Ei, nu e asa rau, e chiar mult mai bine ca in retail-ul offline de IT&C, unde nu mai avem jucatori mai deloc …
[…] cum am povestit in mai multe articole despre comertul online, 2009 a fost un an interesant pentru magazinele online romanesti. Dupa ani de crestere naturala, […]
[…] s1);})(); M-am gandit sa revin la bunul obicei inceput in 2009 si sa analizez un pic evolutia comertului online IT&C in primele 6 luni din 2011. Ce-am descoperit? Nimic spectaculos: comert electronic IT&C […]