In conditiile economice de azi, 17 august 2009, daca as fi pus in pielea unui investitor intr-un emagazin m-as gandi la produsele de stricta necesitate. Praful asternut pe electrocasnice plus stirile deloc optimiste despre viitorul marilor retaileri m-ar face sa pasesc cu prudenta.Dintre produsele de stricta necesitate, as alege cu atentie intre imbracaminte si alimente.
Decizia pare sinucigasa la prima vedere, avand in vedere ca exista deja mai multe magazine de gen. Singura diferenta este de target.
Sa luam imbracamintea. Sunt multe magazine online, dar nu stiu niciunul care sa vanda produse lowcost. Cred cu tarie in succesul unui astfel de magazin. Fara marci, fara trenduri, nu nenica, marfa din Dragonul Rosu, stocuri mici depozitate in rafturile debaralei, marfa pleaca prin curier la client acasa. Logistica e simpla, aprovizionarea nu pune probleme, pretul produsului en-gros la achizitionare e suficient de mic incat sa iti lase loc pentru un adaos comercial generos. Puncte tari: hainele nu sunt produs perisabil, nu ai nevoie de atatea autorizatii ca in cazul alimentelor, ocupa putin loc, sunt usoare ceea ce inseamna cost redus cu transportul. Puncte slabe: oamenii au talie diferita. Ceea ce inseamna ca ai nevoie de mai multe marimi pentru acelasi sortiment, deci stocul va creste exponential. Daca introduci un nou produs in magazin, va trebui sa cumperi marimea x, marimea x+1, marimea x+2 si asa mai departe. Plus ca exista perceptia, justificata de altfel, ca o haina se cumpara dupa ce a fost probata. Nu poti oferi acest serviciu.
Cazul alimentelor. Iarasi nu exista concurenta. Sunt magazine care vand in sistem catering produse fast-food, pizza, chinese food, dar nu si mancare “de la taran”. Oricat de corporatist ai fi, tot vei baga o branza cu rosii la un moment dat. Pe care le iei ori din supermarket, ori din piata. Gurile rele spun ca alea din piata sunt mai bune, si stiu ele de ce spun asta. Unde mai pui ca sunt si mai ieftine. Ei, si aici vine partea cea mai misto. Exista un loc de unde le iei si mai ieftin decat in piata, adica te-ai scos la partea de adaos. Locul ala se cheama generic piata de gros, sunt multe depozite de legume fructe in jurul Bucurestiului si ai de unde alege. Daca exista deja o parte buna, tineti-va bine ca vine partea si mai buna: ai zeci de posibilitati de a face evaziune legala, ceea ce inseamna ca nu iti vei face griji prea mari cu taxele si impozitele, in domeniul asta.
Puncte tari: 1. Pentru fidelizare, te poti gandi sa introduci varianta unor abonamente, clientii vor primi periodic un anumit sortiment de legume fructe. 2. Nu este o marfa sezoniera, vei avea vanzari tot timpul anului.
Puncte slabe: sunt produse perisabile, pot fi depozitate in anumite conditii si doar pentru o perioada scurta de timp. Ai nevoie de avize. Nu poti face vanzari in toata tara, nu sunt produse care pot fi trimise prin curier, deci te adresezi unei piete locale.
In unul din cele doua exemple as investi eu. Daca se va decide ca merit laptopul, as vrea sa il donez, impreuna cu Mugur, unui copil lipsit de posibilitati materiale. Multam. Serban.