N-am mai scris demult pe blog despre marketing online. Cel mei probabil pentru ca am fost prea ocupat sa il fac 🙂
In dimineata asta, revenit la munca dupa cateva zile de vis prin munti, sarmale si altele lumesti, ma apuc de verificat conturile de Google Adwords (stiti ca ma ocup de publicitate in sistemul Google Adwords pentru mine si pentru altii). Si cum am invatat ca e bine sa iei coarda in mana de ambele capete, testez si pe regular search (delogat) rezultatele.
Supriza: pe prima pozitie la cautarea dupa “flori” pe Google.ro (cautarea cu cele mai multe afisari in domeniul florariilor online, dar cu cea mai slaba rata de conversie – cine nu banuieste de ce sa nu se apuce de marketing online) apare Groupon.ro
Dau click si ajung in fereastra deja cunoscuta de pe afara a Groupon, care ma anunta prin imagini sugestive si texte ezitante ca voi avea 70% discount la flori dar nu pot sa vad nimic daca nu ma inscriu. Inscrierea e banala, adresa de e-mail si orasul (preselectat de ei dupa IP, deci dau numai ok).
Ma inscriu curios si aflu (evident) ca Groupon se va lansa curand (dupa cum stiam si eu, chiar zilele astea) insa azi nu are nimic sa imi ofere si oricum nu stie daca vor oferi flori cu 70% discount vreodata … (bine, acum eu stiu ca vor oferi intrucat sunt in discutii cu Floria, dar vizitatorul normal nu stie asta).
De ce scriu despre asta? Vreau sa ma iau de Groupon? Dimpotriva, vreau sa-i felicit! E o campanie de lansare super ok, fac pariu ca rata de conversie zboara mult peste medie si ca vor avea cateva zeci de mii de inscrisi pana la lansare, cu costuri minime! Grupon este un model de business recunoscut la nivel mondial, un deschizator de nisa cu un succes de necontestat, aproape achizitionat recent de Google si imitat de zeci de mii de situri, cateva zeci numai in Romania. Si totusi foloseste tactici de marketing online despre care comunitatea online din Romania, daca le-as fi folosit eu sau alt “localnic”, ar fi sarit in sus de trei prajine sa spuna ca sunt incorecte, mincinoase, ca fac spam pe keywords, ca induc in eroare clientii, s.a.m.d.
Sa detaliem:
1. reclama pe google adwords pe un keyword pe care nu ofera defapt nimic in clipa asta: flori
2. continutul anuntului in aceasta reclama ofera o reducere inexistenta la acest moment si incerta pentru viitor: 70% (la flori)
3. pagina de destinatie induce in eroare vizitatorul, continuand sa sugereze prin imagini ca iti va oferi 70% reducere la flori (desi textul devine mai rezervat, probabil a trecut pe la Legal) daca se va inscrie
4. in final, dupa ce te inscrii, nu primesti nimic din cele promise (flori cu 70% reducere), ci doar promisiunea ca vei primi pe mail oferte … nu neaparat cu flori 🙂
5. in plus, adresa de e-mail nu trebuie confirmata, deci pot sa inscriu pe oricare dintre voi si uite asa veti primi SPAM de unde nu va asteptati … de la Google Groupon
Concluzia mea? E corect si bine? E incorect si de evitat? Unicul instrument de masura in lumea in care traim, in Romania, US sau China, este succesul. Corect sau incorect, asta este si putem alege sa il acceptam sau sa devenim un nou Don Quijote inutil. Si Groupon are succes. Pariez cu oricine ca va avea si in Romania. Cu aceste metode “discutabile” de marketing online. Pentru ca, in final, marea majoritate a celor care se vor inscrie in newsletter-ul Groupon vor vrea sa primeasca promotii cu discount mare, fie ele cu 70% la flori sau cu 90% la masini sau … 🙂
Deci concluzia ar fi sa ne relaxam un pic toti cei din online si sa nu mai sarim unul la gatul celuilalt … limita dintre permis si nepermis, corect si incorect, moral si imoral in marketingul online e mult mai relativa decat cu ipocrizie si invidie o declamam noi deseori. Si gaina nimanui nu va creste mai frumoasa daca gaina vecinului e moarta. Dimpotriva, daca toti vecinii au gaini e posibil sa cumparam impreuna mancare si servicii mai ieftine, deci sa imi fie si mie mai bine …
Ai făcut aici 2 afirmații care sunt total greșite:
1.”Grupon este un model de business recunoscut la nivel mondial,[…] achizitionat recent de Google”…
2.”veti primi SPAM de unde nu va asteptati … de la Google”.
Nu știu de unde îți iei informațiile însă Groupon nu a fost achiziționat de Google. Google încearcă să intre pe piața cupoanelor de reducere după refuzul celor de la Groupon.
Vezi articolul: http://techcrunch.com/2010/12/21/after-failing-to-acquire-groupon-google-said-to-be-sniffing-around-smaller-rivals/
Așa că spam-ul nu va fi de la Google nicicum.
Înainte de a scrie astfel de articole ar fi bine să studiezi foarte bine sursele.
Iti multumesc pentru observatie, le-am corectat pe ambele.
Pentru mine asta înseamnă respect 0 pentru potențialul client. Dacă va fi utilizat la scară largă, în ce va mai crede clientul? În nimic. Tot ce va conta va fi doar dacă respectivul business ajunge la client. Atât. Restul e discutabil. Poate sunt eu naiv, dar nu pot fi de acord cu asemenea practici.
[…] pare sa fi intrat in pluton, nu ies inca in evidenta decat cu o campanie AdWords destul de … discutabila.Unde sunt cei 17 sales […]
Ba mie mi se pare foarte corect cum a procedat groupon. Eficienta, bani, vanzari, miliarde de vizitatori unici romani zilnic. Daca reusesc sa treaca de prevederile legale, inseamna ca si-au atins tinta. Moralitate? Ce se intampla cu cei care vor spune: dar unde sunt florile reduse cu 70%? Aspecte neimportante. In ziua lansarii, groupon.ro va avea o baza de date cu 10.000 de adrese de email. Asta e tot ce conteaza. Cat de inselat se poate simti clientul? Nu i-a intrat nimeni in calculator sa-i fure adresa de email. A tastat-o singur. Da, stiu, pacalit. Imi pare rau, n-o sa se mai intample. Cate adrese avem? 10.000? Merge!
“70% discount la flori”
si apoi
“azi nu are nimic sa imi ofere si oricum nu stie daca vor oferi flori cu 70% discount vreodata”
inseamna reclama mincinoasa.
Si, ca la orice reclama mincinoasa, imi poti starni curiozitatea, o data, maxim de doua ori (daca sunt in toane bune). Dupa aia poti sa imi spui si ca imi dai 1 milion de dolari, nu mai am nici un motiv sa te mai cred, si nici nu o sa iti mai dau vreo sansa sa imi castigi increderea (din punctul de vedere al clientului).
Reclamele mincinoase (daca nu rezistam fara sa facem asta) ar trebui facute atunci cand ai rezultate imediate. De ex, ar fi fost ok daca in loc de flori cu 70% discount ar fi oferit 50% discount (din cauza comisioanelor si altor cheltuieli) – majoritatea clientilor ar fi cumparat si in conditiile unui discount mai mic.
Dar sa speri ca ii atragi pe clienti si sa iti construiesti o baza de date, promitandu-le ceva ce nu poti sa le oferi, e o mare greseala. Mai degraba
vor veni cei care nu au vazut aceasta promotie, si vor ajunge in site dupa ce s-a lansat, decat cei care s-au inregistrat ca sa vada oferta la flori cu 70% discount.
sunt satul ,greata ,scrba de cate mesaje am de la grupon .poate nu doresc ! m-ati intrebat pe mine daca va vreau ,sa citesc mes voastre VA ROG INCETATI !
“Deci concluzia ar fi sa ne relaxam un pic toti cei din online si sa nu mai sarim unul la gatul celuilalt … limita dintre permis si nepermis, corect si incorect, moral si imoral in marketingul online e mult mai relativa decat cu ipocrizie si invidie o declamam noi deseori.”
Cred ca e suficient sa spun asta 😀
o modalitatea simpla a lor de a colecta cat mai multe adrese de email “legal”
E grupon sau groupon ?
Daca tot ne indemni sa nu mai sarim unul la gatul celuilalt ia sa vaz daca vei sari de gatul meu ca am folosit o cheie in loc de nume 😀
Relax, iti scot doar linkul …
Lu` @Sibiu si @Sibianul le lasi lincul… mor de ciuda ca nu moare si capra lor…
Solved
Buna, eu n-am primit email de la grupon in viata mea, pentru ca niciodata nu am trecut adresa mea de mail, nici macar adresa mea secundara, unde nu ma deranjeaza spamul. Faptul ca un site foloseste practici mai neortodoxe, pe mine ma revolta, si nu cad in capcana. Ce credeti, oare utilizatorii in viitor, nu se vor comporta la fel, cum am procedat eu?!
De acord, momentan functioneaza, si daca ma gandesc mai bine prostia intotdeauna a mers, s-ar putea sa mearga si in viitor. 🙂